Tein LUMATIKKA-opintojeni aikana opetuskokeilun, jossa käsiteltiin geometrisia muotoja Tangram-palojen avulla. Tein kokeilun oman lapseni kanssa, mutta suunnitelman tein koko luokkaa varten ja siksi jaan tuntisuunnitelmani ajatuksen myös täällä blogissa.
Opetuskokeilua varten leikkasin tulostamani mallin mukaan softislevystä Tangram-palat, jotka annoin kokeilun alussa lapselleni tutkittavaksi. Annoin ne hänelle kasana, jotta hän ei saanut mitään vihjettä, miten niitä tulee koota. Hän sai myös vähän aikaa rakennella niillä. Parin kanssa tehtävää tehdessä oppilaat voivat yhdessä tutkia ja keskustella paloista sekä hieman aikaa rakennella niistä jotakin. Tällä omaehtoisella rakentelulla uudet välineet saadaan tutuiksi ja niillä maltetaan aikanaan alkaa tekemään oppimistehtävää.
Jonkin ajan kuluttua sanoin lapselleni, että nyt siirrytään tutkimaan paloja tarkemmin ja samalla miettimään, millä erilaisilla tavoilla paloja voisi lajitella, ryhmitellä tai järjestää. Parin kanssa asiasta voi keskustella ja uuden tavan löytyessä sen voi kirjata ylös esimerkiksi matematiikan vihkoon. Näin oppilaiden on helpompi palauttaa löytämänsä tavat mieleen, kun niistä puhutaan yhdessä luokan kanssa. Oppilaat voivat käydä esittämässä dokumenttikameralla löytämiään erilaisia tapoja lajitella, ryhmitellä tai järjestää paloja.
Lapseni yhtenä lajitteluperusteena oli palojen muoto ja käsittelimmekin sitä hänen kanssaan vähän tarkemmin. Näin pääsimme nimeämään geometrisia muotoja, tutkimaan niiden ominaisuuksia ja lopulta keskittymään vielä tarkemmin neliön ominaisuuksiin. Tämä johdattelee luokassakin oppilaita tehtävän viimeiseen vaiheeseen.
Lopuksi kerroin lapselleni, että hän saa nyt tutkia näiden samojen palojen kanssa, voisiko niistä rakentaa jollakin tavalla neliöitä. Parin kanssa luokkatilanteessa tässä kohtaa saa varmasti aikaan hyvää keskustelua ja parhaimmillaan asian innokasta tutkimista.
Löytyneet ratkaisut on taas hyvä piirtää ylös muistiin. Piirtämisen voi tehdä matematiikan vihkoon tai sitten siinä voi käyttää apuna tehtävää varten tekemääni Tangram-neliöt -monistetta. Monisteen ruudukkojen avulla pystyy piirtämään palat tarkasti ruutujen rajoja ja kulmia apuna käyttäen. Omia ratkaisuja piirtäessä tulee samalla harjoiteltua hahmottamista sekä viivottimen käyttöä.
Jos luokassa kukaan oppilaista ei ole löytänyt tapaa, jolla paloista saa tehtyä neliön käyttäen niitä kaikkia, voisi sen vielä kertoa tunnin lopuksi oppilaille. Mainitsin omalle lapselleni tästä vielä lopuksi ja tämä herätti vielä kiinnostuksen lisätutkimiseen. Annoin hänelle etsimisessä hieman apua, kun ratkaisua ei meinannut millään löytyä ja muutaman apupalan jälkeen hän vihdoin löysi oikean ratkaisun. Tämä aiheutti suunnattoman riemun ja Tangram-neliötä piti tietenkin esitellä pikkuveljelle.
Tangram-aiheen parissa voi halutessaan jatkaa myös kuvataiteessa. Tein lapseni kanssa opetuskokeilun lisäksi jouluisen Tangram-kynttilätyön ja ohje sen tekemiseen löytyy Askartelijan idealaari -blogistani. Sieltä löytyy myös ohje Tangram-kissatyöhön, jonka olen tehnyt aikaisemmin oppilaideni kanssa.
Tekemäni Tangram-neliöt -monisteen voit tulostaa käyttöösi tästä.
Tangram-neliön voit printata esimerkiksi Krokotakin sivulta. Sieltä löytyy myös paljon kivoja ideoita kuvioihin, joita Tangram-paloilla voi rakentaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti