torstai 14. toukokuuta 2020

Kevätseuranta

Nyt kun suurin osa oppilaista on palannut takaisin lähiopetukseen ja keväinen luonto on heräillyt jo hetken aikaa, on luokassa mahdollista ottaa yhteinen kevätseurantataulukko vielä käyttöön. Olen tehnyt jonkinlaista kevätseurantaa joka kevät oppilaideni kanssa ja kaikki ovat siihen aina innolla osallistuneet. Välillä olen tehnyt itse täytettävän seurantamonisteen ja välillä olen käyttänyt jotain netistä löytämääni monistetta. Mielestäni mukavin seurantatapa on ollut luokan yhteinen taulukko, johon jokainen on saanut merkitä omat havaintonsa.

Viimeisimpinä keväinä olen käyttänyt Luonto-Liiton kevätseuranta.fi-sivustolta löytyvää tulostettavaa kevätkorttia, jossa on ollut hienot valmiit kuvat sekä hyvät tietoiskut kuvan eläimestä tai kasvista. Lapset ovat saaneet täyttää omaakin kevätseurantamonistetta, mutta lisäksi olen tehnyt luokan oveen ison seurantataulukon, johon kaikki ovat saaneet merkitä esimerkiksi nimellään (ja päivämäärällä) kunkin eläimen tai kasvin kohdalle, jos ovat sen jo luonnossa bonganneet.



Kevätseurantakortissa lajeja esitellään vain kolmetoista, mutta Luonto-Liiton sivuilta löytyy lisää kevätseurantalajeja, joita keväisestä luonnosta voi etsiä. Näistä lajeista on sivuilla kuvat ja kuvaa klikkaamalla avautuu suurimmasta osasta kyseisen lajin tietosivu, joten niihin on helppo tutustua vähän paremmin joko luokassa yhdessä tai mahdollisuuksien mukaan kotona. Olen laittanut myös osan näistä lajeista mukaan tekemääni kevätseurantamonisteeseen.


Kevätseurantaa varten voit tulostaa tekemäni seurantamonisteen tästä. Jos monisteen tulostaa A3-kokoiselle paperille, sitä voi käyttää myös luokan yhteisenä seurantamonisteena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti