tiistai 1. syyskuuta 2020

Nimen harjoittelu

Tutustuin hauskaan nimen harjoittelutapaan tyttäreni opettajan välityksellä. Siinä jokaisen oppilaan nimeä tutkitaan yksitellen, jotta jokainen oppisi luokkakavereidensa nimet. Jokainen oppilas pääsee ensin työskentelemään oman nimensä äärellä askarrellen itselleen nimikyltin ja nimensä kirjaimet pahvilaattoina käyttäen materiaalina kierrätyspahvia. 

Teimme harjoituksen yhdessä tyttäreni kanssa ja hän oli siitä innoissaan. Leikkasin ensimmäiseksi hänelle suikaleen pahvia, johon hän kirjoitti selkeällä käsialalla nimensä. Kirjoittamisen jälkeen vielä vahvistin kirjaimet hänen pyynnöstään.


Seuraavaksi tyttäreni kirjoitti nimensä uudelle pahvinpalaselle, mutta tällä kertaa hän jätti kirjainten väliin hieman isomman välin. Näin saimme leikattua nimen jokaisen kirjaimen erikseen. Toiselle puolelle hän kirjoitti vielä kirjaimet isoina sekä ensimmäisen kirjaimen pienenä.

Näiden kirjainten avulla tutustuimme hänen nimeensä tarkemmin. Laskimme nimessä käytettyjen kirjainten lukumäärän, tutkimme niiden kokoa, jumppasimme kirjainten koon mukaan, tavutimme sanan ja laskimme tavujen lukumäärän. Puhuimme myös siitä, mitkä kirjaimet ovat vokaaleja ja mitkä konsonantteja.




Tämän jälkeen harjoittelimme vielä nimen muodostamista ottamalla irralliset kirjaimet, sekoittamalla ne ja järjestämällä ne oikeaan järjestykseen. Samalla mietimme, käytetäänkö isoa vai pientä kirjainta.

Lopuksi tein vielä uudelle pahvinpalalle malliksi nimen, johon merkitsin kirjainten lähtöpisteen ja piirsin nuolilla niiden kirjoitussuunnan. Tämän kanssa harjoittelimme oman nimen kirjainmuotojen tekemistä sormella. Kirjaimia voi tehdä yksi kerrallaan tai harjoitella koko nimen kirjoittamista.


Laitoimme pahvinimet ja -kirjaimet pieneen pussiin, jonka tyttäreni pitää omassa koululaatikossaan. Luokassa oppilaiden kanssa nämä voisi laittaa talteen lasten pulpetteihin pienessä pussissa tai vaikka paperista taitellussa laatikossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti