tiistai 19. maaliskuuta 2019

Kuva-alustat äidinkieleen

Olen tehnyt nämä kuva-alustat kauan aikaa sitten itsenäiseksi lisätyöksi äidinkieleen ja olen käyttänyt niitä myös tukiopetuksessa monella eri tavalla. Alustoja varten olen leikannut lehdistä erilaisia selkeitä värikuvia tavaroista ja liimannut ne värilliselle paperille. Osa kuvista on etsitty niin, että niissä oleva tavara on yhdyssana. Liimaamisen jälkeen olen laminoinut alustat, jotta ne kestävät paremmin käyttöä. 


Olen kirjoittanut jokaisen kuvan tavuttaen sanaksi, tulostanut alustan kanssa saman väriselle paperille ja leikannut ne. Sanojen kanssa alustat ovat yksinkertaiset harjoitukset lukemiseen ja luetun ymmärtämiseen, kun sana pitää ensin lukea ääneen ja laittaa sitten oikean kuvan päälle. 

Kirjoittamista harjoiteltaessa oppilaat voivat kirjoittaa lukemansa sanan joko ulkomuistista tai jäljentämällä vihkoon. Alustojen sanoista voi myös etsiä esimerkiksi kaksoiskonsonantillisia sanoja tai yhdyssanoja ja kirjoittaa vain nämä tietyt sanat vihkoon. 


Olen kirjoittanut jokaisen alustan kuviin liittyvän pienen virkkeen, tulostanut ne alustan kanssa saman väriselle paperille ja leikannut. Näin tehtävää voi käyttää jo hieman etevämpien lukijoiden kanssa. Tällöin ensin luetaan virke, laitetaan se oikean kuvan päälle ja kirjoitetaan lopuksi vielä vihkoon. 

Kirjoittamista harjoiteltaessa tehtävän voi myös tehdä niin, että käytetään sanalappuja, joille etsitään oikea kuva ja lopuksi keksitään itse virke, jossa kyseistä sanaa käytetään. Tai voi lähteä keksimään muutaman valitsemansa sanan avulla pienen tarinan ja kirjoittaa sen vihkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti