Olemme käsitelleet tällä viikolla luokassa Suomen luonnosta löytyviä marjoja. Tein aihetta varten yksinkertaiset sana- ja kuvakortit, joiden avulla lähdimme juttelemaan marjoista. Kävimme ensin läpi sanakorttien avulla käsittelemiämme marjoja ja kiinnitin sanakortit taululle.
Tämän jälkeen annoin pienille oppilasryhmille jokaiselle yhden kuvakortin. Ryhmät miettivät, mikä marja heidän kuvakortissaan oli kyseessä ja kävivät laittamassa sen oikean sanan viereen taululla. Olin tulostanut kuvakorttien lisäksi jokaisesta marjasta luonnossa otetun kuvan ja niiden kanssa teimme samalla tavalla.
Lopuksi ryhmät saivat vielä sanakortit, joissa oli marjojen nimet englanniksi. Ryhmät saivat miettiä myös niitä ja tässä kohtaa toki autoin jokaista ryhmää oikean marjan päättelemisessä. Nämäkin sanakortit kiinnitettiin taululle oikean kuvan viereen.
Käsittelimme marjoja myös oppikirjan ja vihkon avulla ja lisäksi otimme marjat mukaan kuviksessa. Teimme pienet marjapurkit, joihon oppilaat saivat painaa sormillaan valitsemansa marjan värisiä sormenjälkiä. Olen tehnyt tämän askartelun ennenkin oppilaiden kanssa ja sen ohjeet löytyvät Askartelijan Idealaari -blogista Pienet marjapurkit -nimellä. Tällä kertaa teimme kuitenkin purkit harmaasta kartongista, kannet hopeisesta kartongista ja pienen koristeen kannen alareunaan kakkupaperista.
Kuvakortteja käyttäessä on hyvä huimioida, että päätin oikaista tekemissäni korteissa mansikan kanssa, sillä en käyttänyt ahomansikka-sanaa tai sitä ilmentävää kuvaa. Toin asian kuitenkin keskustellessa esille ja lisäksi oppikirjasta löytyi oikea sana sekä piirretty kuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti